כיצד לבחור מערכת ניהול תוכן?

    מערכת ניהול התוכן היא החלק החשוב ביותר באתר מכיוון שהיא בעצם מהווה את מרכז הבקרה שלו. ללא מערכת ניהול תוכן, גם האתר היפה והמתוחכם ביותר, הוא בסך הכול כמו דלת של תפאורה שאין מאחוריה כלום...

    מלבד מטרתה העיקרית של מערכת ניהול התוכן, והוא מתן שליטה אופטימאלית לבעל האתר על יצירת ועריכת התכנים בו,  מערכות ניהול תוכן גם נבדלות אחת מן השנייה בהתאמה שלהן למנועי חיפוש. מערכת ניהול תוכן טובה מאפשרת להפוך כל דף לייחודי ושונה מאחרים, אך מערכת תוכן רעה גורמת לכל הדפים להיראות דומים , דבר שגוגל ומנועי חיפוש אחרים לא אוהבים, בלשון המעטה.

    אם כך, כיצד נוכל לבחון ולדעת כי מערכת ניהול התוכן המציעים לנו היא אכן הטובה ביותר? להלן מספר פרמטרים חשובים שיש לקחת בחשבון.

    רצוי שמערכת ניהול התוכן תענה על כל הסעיפים הנ"ל באופן חיובי, או לפחות על חלקם הגדול.

    קוד פתוח מול קוד סגור

    מערכת שבנויה בקוד פתוח היא מערכת שכל אחד יכול להוריד באופן חופשי ולשנות את קוד המקור שלה באופן חופשי גם כן. לעומת זאת, מערכת בקוד סגור היא מערכת שרק המתכנתים שלה יודעים כיצד היא פועלת, גם אם היא עצמה נבנתה באמצעות שפת תכנות פתוחה. (כלומר, אין גישה לשרת עליו מאוכסנים קבצי המקור).  מלבד מקרים בהם מערכת ניהול התוכן עדיפה מאוד על מערכות אחרות מסיבות ספציפיות, רצוי תמיד לבחור בקוד פתוח.

    עדכניות ופופולאריות - האם מערכת ניהול התוכן מתעדכנת על בסיס חודשי, ואם כן, האם אפשר לעדכן אותה מתוך האתר בלי צורך לגשת לשרת? במקרה ובונים את האתר בעברית, האם המערכת זוכה לתמיכה מהקהילה המקומית? (ראו גם סעיף הבא).

    תבניות - ככל שמערכת ניהול התוכן מוכרת ופופולארית יותר, כך יש בעבורה יותר תבניות ויותר קל להתאים בעבורה תבניות חדשות במחירים נמוכים יחסית. אם למשל , מערכת ניהול התוכן פופולארית בעיקר בחו"ל, ייתכן כי התאמת תבנית לעברית תעלה יותר מן האתר עצמו (Catch של חברות לא אתיות במיוחד)! למרות שהתבניות מתייחסות בדרך כלל לאתר שהגולש רואה, יש גם מערכות ניהול תוכן שאפשר להחליף בעבורן את הממשק של מערכת ניהול התוכן עצמה! ,כמובן שצעד זה דורש ידע בתכנות ונדרשים ידע תאורתי שאותו אפשר לרכוש בלימודי מדעי המחשב כמו גם ניסיון מעשי בשדרוג מערכות תוכן.

    התאמה לקידום אתרים ופעילות חברתית ברשת - האם המערכת מאפשרת לשלוט בתגי המטה, להגדיר מפת אתר? להוסיף קטעי וידאו ומאפיינים חברתיים כמו כפתורי לייק? כל תכונה חסרה של המערכת עלולה לעלות ביוקר בהמשך.

    תוספים - התוספים הם בעצם אלו שמאפשרים להרחיב את יכולות המערכת, להוסיף עמוד מוצרים לבלוג או גלריית תמונות לאתר Wiki. ככל שלמערכת יש יותר תוספים, כך היא גמישה יותר ודורשות פחות התעסקות עם קוד המקור עצמו. גם התוספים יכולים להתאים או לא להתאים לעברית, וחשוב לעבוד רק עם חברות שמבטיחות התקנה של תוספים התומכים בעברית מלאה.

    על טעם וריח

    דבר נוסף ואחרון, מערכות ניהול תוכן שונות מתאימות לבני אדם שונים, והדבר החשוב ביותר הוא לבדוק אם המשתמש מרגיש בנוח עם המערכת והאם היא אינטואיטיבית מספיק בשבילו. גם מערכת ניהול התוכן המרשימה והיקרה ביותר, לא תהיה טובה למי שלא מסתדר איתה.

    Comments are closed.

    דילוג לתוכן