עיצוב אתרים וטיפוגרפיה

    עיצוב אתרים מתבצע בשטח תחרותי למדי, עשרות אתרים קמים בכל יום וכולם מנסים להחדיר את המסר שלהם לתודעת הגולשים.

    שם המשחק הוא תשומת לב וישנן מספר דרכים בהן עיצוב אתרים יכול למשוך את תשומת ליבו של המשתמש. חלקן מורכבות יותר חלקן פחות.

    הדרך הפשוטה ביותר בה יכול עיצוב אתרים לפתות את העין למבט נוסף היא שינוי גודל פונט, פונט גדול יותר, על אף הפשטות שלו, מצליח לגרום לקורא לעבור אליה וניתן לראות דוגמאות רבות של עיצוב אתרים העושה שימוש בטכניקה זו. למעשה כמעט ואין אתר שלא מנצל את החריגה בגדלים למשיכת תשומת לב, החל מכותרות ועד להבלטת מילים חשובות מתוך הטקסט בגוף האתר.

    כפי שציינו עיצוב אתרים משתמש מראשיתו בגדלי פונט שונים להגברת האטרקטיביות של אותו אזור, משפט, מילה אבל אם בעבר עיצוב אתרים יכל להשתמש בטיפוגרפיה באופן חופשי וגס כיום התחום התעדן, הוא הרבה יותר מתוחכם מאי פעם וכולל מגוון טכניקות ליצירת משיכה. על כן רצוי לבדוק מספר דברים טרם השימוש בטיפוגרפיה בכדי למנוע יצירת עיצוב אתרים עמוס עם מראה חובבני.

    השאלה הבסיסית שיש לשאול היא האם הטקסט שאנו רוצים להגדיל באמת כל כך חשוב, לדוגמה תת כותרת המכריזה על הנושא הבא היא ללא ספק דבר חשוב במסגרת עיצוב אתרים אבל מבצע הנחות של 50% חשוב הרבה יותר למרות שגם הוא יראה מגוחך ולא מקצועי במידה ויופיע בפונט גדול פי שלוש מיתר הטקסט, בהגדלת הטקסט יש לנהוג בזהירות ובאופן יחסי לכלל הטקסט באתר על מנת ליצור עיצוב אתרים זורם וקוהרנטי.
    שינוי הגודל הוא רק פונקציה אחת בה יכול עיצוב אתרים לשחק עם הטיפוגרפיה וליצור מתחמים בולטים יותר, ניתן לשנות גם את סוג הפונט עצמו, צבע הפונט, סגנון ורוחב האות.

    כיום עיצוב אתרים שעושה שימוש ב-CSS יכול להרחיק לכת עם יכולות הסגנון של כל אות, מילה ומשפט מבלי להכביד על האתר כלל (בעזרת יצירת גיליונות סגנון חיצוניים), שימוש ב-CSS הוא אכן התקן המומלץ לטיפול בטיפוגרפיה כמו גם ביתר האלמנטים של עיצוב אתרים אבל חשוב מאד לא לתת לקלות לסחוף לעבר הכמות. כאמור עיצוב אתרים כיום נשען על ניואנסים קטנים ולא צעדים מסיביים, כותרת אדומה מהבהבת בפונט עצום עם קו תחתון היא דוגמה לעולם הישן והלא רלוונטי של עיצוב אתרים, כיום סביר להניח שכותרת בפונט טיפה יותר גדול מיתר הטקסט בצבע הנגדי לצבע השולט בעיצוב ישיג את אותו אפקט בצורה אלגנטית, חכמה ונכונה יותר.

    טעויות בעיצוב אתרים

    עיצוב אתרים מהלך על התפר שבין אסתטיקה למידענות ואמור לשאוף תמיד לדרך האלגנטית ביותר להעברת אותו מידע לשמו נבנה האתר. זו הסיבה מדוע לא כל אדם יכול ליצור עיצוב אתרים טוב וישנו לא מעט מקום לטעויות.

    לפניכם רשימה של טעויות עיצוב אתרים נפוצות שיש להימנע מהם:
    שימוש בפונט בהיר מאד על רקע שחור - עיצוב אתרים עם תבנית שכזו מיועד למעצבי אתרים מקצועיים וגם אז קשה מאד לבצע אותה כמו שצריך. בדרך כלל עיצוב אתרים שכזה נראה יומרני ולא אפקטיבי.

    רקע עמוס - עיצוב אתרים שכזה מגדיל משמעותית את זמן טעינת האתר ומקשה מאד על קריאת התוכן. מעצבי אתרים חובבניים נוטים לעשות זאת במטרה לייצר משהו מעניין כשלמעשה הם מייצרים דחיה של העין.

    מירכוז - זוהי אחת הטכניקות הפופולריות ביותר של עיצוב אתרים כיום וישנן דרכים ליישם אותה נכון אבל ברוב המקרים המרכוז הטוטלי של כל האתר מקשה על הקריאה ומשווה חזות משעממת.

    יותר מידי דגש על כותרות - כותרות הן ללא ספק אלמנט חשוב ביצירת היררכיה מסודרת בכל עמוד אבל אין זה אומר שצריך להעמיס כל כותרת בקו תחתון, פונט גדול וצבע שונה. עומס שכזה יצור בלבול לגבי החשיבות האמתית של כל כותרת.

    טקסט מהבהב - בעבר טקסט מהבהב היה סוג של להיט, עיצוב אתרים שחיפש להראות מתקדם וחדשני מיקם טקסט מהבהב באתר, בדרך כלל במספר מקומות. כיום אפקט זה נחשב חובבני וגס, ישנן דרכים ליצור אפקט דומה, עדין יותר אך זהו עניין למקצוענים.

    רשימות קישורים - בשל ניסיונותיהם של אתרים רבים לייצר קישורים עבור מנועי החיפוש נוצר סגנון עיצוב אתרים המכיל רק קישורים, לא מדובר פה בקישור מסודר עם הסבר מלווה ואולי תמונה אלא בשורות על גבי שורות של קישורים כחולים עם קו תחתון. עיצוב אתרים שכזה בוודאי לא ימשוך משתמשים להפעיל את הקישורים מה גם שהוא נתפס כשלילי ביותר בעיני מנועי החיפוש. עיצוב אתרים מקצועי המחפש לכלול קישורים מומלצים או כל קישור אחר יעשה זאת בצורה אסתטית בליווי טקסט המתאר את המקום אליו מוביל האתר.

    עומס תמונות - בין אם מדובר באייקונים קטנים או תמונות של ממש, עיצוב אתרים שמעמיס אין ספור גירויים ויזואליים שכאלה יצור תחושת מחנק וצפיפות באתר כמו גם זמן טעינה איטי שיגרום לגולשים לסגת אחורה עוד לפני שכל האתר נטען.

    תמונות גדולות -  אין מקום לתמונות ענק כשיוצרים עיצוב אתרים, כמובן לא כשמדובר באתרי תמונות למיניהם. אתר רגיל בדרך כלל אינו בנוי בממדי ענק ולכן כל שימוש בתמונת שכאלה ימשכו את תשומת הלב מהעיקר ובאופן כללי ישווה לעמוד מראה לא מלוטש.

    כאמור, עיצוב אתרים היא הליכה על תפר. אנשי מקצוע יודעים איך לנצל את ההתקדמויות הטכנולוגיות ליצירת מראה נקי, מאוורר ואפקטיבי תוך הימענות מכל הטעויות המוזכרות לעיל כמו גם מרבות אחרות שלא אוזכרו. עיצוב אתרים מושקע יזכה להערכתם של המשתמשים כמו גם של מנועי החיפוש.

    Comments are closed.

    דילוג לתוכן